Museo de vidrio y cristal

Detta är ett av de museer i Málaga som överraskar mest. Detta museum ligger gömt på en intetsägande sidogata i centrala Málaga och fasad avslöjar på intet sätt vilka skatter som gömmer sig bakom det tråkiga yttre.
 
Inne bakom de tunga dörrarna till den gamla byggnaden hälsar direktören och museets ägare (det vill säga både byggnaden och allt där i), Gonzalo Fernandez-Prieto, välkommen. Jag hinner knappt kliva över tröskeln innan Gonzalo begeistrat börjar berätta om de första föremålen i museet. Gonzalo pratar perfekt spanska, engelska och tyska – hans släkt är utbredd över stora delar av Europa, och själv har han både bott i England och Tyskland, berättar han.
 
Varför Gonzalos kärlek riktats mot just glas beror, enligt honom själv, på glasets mystik.
”Glas gömmer på så många hemligheter”, säger han, och fattar ett dryckesglas som står på en av de många mahognymöblerna. När han håller upp glaset mot ljuset ser man tydligt ett dolt motiv i glasets botten.

Y muebles...

För ett museum som säger att det specialiserar sig på glas och kristall finns det här ovanligt många möbler. Det har sin förklaring.
”Möblerna, konstverken, mattorna m.m. är allting saker som jag har ärvt. Det är saker som kommer från min familj och jag har själv inte ansträngt mig för att få dem. Glasföremålen däremot har jag, med undantag för donationer, tragglat till mig. Och det har kostat betydliga mängder sprit i mina unga dagar”, ler Gonzalo och tar sig för huvudet.
 
”Alla möbler som ses här är signerade”, säger han stolt, när vi går längre in i museet. Han refererar till mahognymöblernas små metallskyltar, som talar om vem som gjort dem samt när. ”När” i detta sammanhang är lika intressant som ”vem”, för många av möblerna är flera hundra år gamla. En verkligen intressant möbel står på undervåningen. Det är ett bord med plats för 32 personer. Gonzalo plockar fram en vev från en byrålåda och visar hur det går till när man förlänger bordet.
”Dessvärre är lokalen inte lång nog till att lägga i alla skivor, så här kan jag bara ha 26 personer till bords”, säger han med en glimt i ögat.
 
4 glasspejl

Soppa, lunch, middag, dessert – en tallrik till alla tillfällen

Vi fortsätter vidare till nästa utställning och här står ett fint objekt av märket Spode. Gonzalo berättar att engelska Spode var de första som använde malda benmaterial i tillverkningen av porslin; det man på engelska kallar ”bone china”. Bakom dörrarna till vitrinskåpet gömmer sig resten av servisen och Gonzalo tar ut tallrikarna så att jag får känna på dem.

”Varför tror du att vi inte har en massa spanskt matporslin?”, frågar han retoriskt. ”Jo, för att spanjorerna dukar ju aldrig bord! De är alltid ute och äter”, svarar han sig själv. Han himlar med ögonen över denna uppenbara förlorade möjligheten att duka ett middagsbord till sina gäster, och jag funderar på hur det månne är att vara middagsgäst hos Gonzalo. Han verkar vara en person som lärt sig äta middag enligt världens all etikett, men flera gånger påpekar han att han alltså innerst inne är hippie.

Vin dricks ur kristallglas

Jag frågar lite försiktigt om Gonzalo är typen som kan få för sig att diskret kontrollera stämpeln under en tallrik när han är ute och äter.
”Det skulle jag aldrig drömma om! I gengäld är jag lite av en snobb när det kommer till vinglas. Serverar man mig vin i plastglas så faller jag död pladask”, säger han ganska dramatiskt och förklarar: ”Gott vin ska serveras i bra glas. Vin smakar, liksom mat, bättre av att serveras ordentligt.” Så tar han fram ett kristallglas ur det närmaste vitrinskåpet och knäpper till kanten med fingrarna. Klangen går inte att ta miste på – den fortplantar sig ända upp i det höga taket, där kristallkronorna hänger med jämna mellanrum. Gonzalo beklagar att han inte kan ha sin största kristallkrona med på utställningen här på museet, för taket är förstås för lågt.
Lite längre in i utställningen kommer vi till en monter som egentligen inte ser speciellt imponerande ut. Fyra små skeva figurer står på rad. Det är de äldsta föremålen på museet och är daterade till år 500 f.Kr.

Har du glasskatter där hemma?

”Jag rekommenderar alltid att man ska gå hem och titta ordentligt på de glasföremål som man har där hemma. En god vän till mig hade ett föremål som är värt mer än denna byggnad – hon använde det som askkopp!”, utbrister Gonzalo och visar oss ”askkoppen”, som nu står på en hylla på museet, donerad av ägaren.

Ett museum med ambitioner

”Min dröm är att anlägga en trädgård med anknytning till museet här. Även om man inte tror det så är jag innerst inne en hippie och jag älskar färger. Och färgat glas ses bäst när det får lov att spela i solens strålar”, berättar Gonzalo med en gnista i ögonen samtidigt som han tar fram en petroleumfärgad glasfigur från hyllan och håller upp den i solens strålar, som når ned till pation, medan han rullar figuren i handen. Sättet som ljuset spelar i den ojämna glasytan är precis som att titta ned på vattenytan från en brygga.

Praktisk information

Inträdet till museet kostar 6 euro, vilket inkluderar en guidad tur.
Öppettider, tisdag-söndag: kl. 11-19.
Tel. (+34) 952 220 271 / museovidriomalaga@gmail.com
www.museovidrioycristalmalaga.com

Norrbom Marketing

Kontakta oss

Läsarservice

sektioner

Norrbom Marketing

Centro Idea
Ctra. de Mijas km. 3.6
29650 Mijas-Málaga
Tel. 95 258 15 53
norrbom@norrbom.com