En all inclusive weekend i Saïdia

Under den senaste tiden har flera resebyråer och researrangörer börjat marknadsföra Saïdia, också kallad Blåa Pärlan, 70 kilometer öster om Melilla (nära gränsen till Algeriet,). Med 5-stjärniga hotell marknadsförs Saïdias stränder som ”det nya Karibien”, bara några timmars resfärd från Europa. Tankarna går till azurblåa vatten, sandstränder, palmer och paraplydrinkar. Jag blir nyfiken, och när jag fick chansen åkte jag dit för att se om det lever upp till förväntningarna.

Costa del Sol till Saïdia
Man kan resa till Saïdia från Málaga och Almería. Från Málaga till Melilla finns det tre alternativ, vanlig färja – 8 timmar, snabbfärja – 3 timmar och 30 minuter och flyg 40 minuter, därefter fortsätter man med resebolagens buss. Från Almería tar båtfärden till Melilla 7 timmar och 30 minuter.

Mer information om paketresor och hotell besök:
www.luxotour.es eller www.viajestorreblanca.com

Det finns olika resalternativ från Costa del Sol till Saïdia. I researrangörernas paketresor ingår oftast snabbfärjan från Málaga till Melilla och sedan buss till Saïdia, så jag väljer samma alternativ.
Båtresan är som de flesta kortdistansbåtresor, ganska smidig med liten Duty-free, café och sittplatser. Tre och en halv timme tar det innan vi är framme i Melilla. Här borde jag egentligen stanna ett tag och upptäcka denna spanska enklav, men det får bli en annan gång, för efter en snabb lunch måste jag vidare med bussen tillsammans med andra turister.
Även om Melilla skiljer sig från Costa del Sol, både arkitekturiskt och stämningsmässigt, känns det på något vis som man förflyttas bakåt i tiden. Skillnaden är markant direkt vi passerar den marockanska gränsen, där Guardia Civil-tjänstemän tätt står och bevakar den spanska sidan. På den marockanska sidan är husen fallfärdiga, några saknar fönsterrutor, andra hela väggar. Vägarna blir sämre ju längre från Melilla vi kommer och efter ett tag kör vi på asfalt som mer påminner om grusvägar. Längs hela vägen vajar Marockos flagga vid lyktstolparna. När vi kör genom Nador ser vi människor på språng, kor som äter ur soptunnor och getter som betar längs vägarna. Här finns säkert också mycket att upptäcka.
Till slut kommer vi fram till Saïdia, klockan halv sju på kvällen. Den ”några timmars resväg” till Melilla har tagit sju och en halv timme. Kontrasten är total. Här står längor efter längor av nybyggda tomma lägenheter och hus, som bara väntar på rika västerlänningar, och ju närmare stranden vi kommer desto fler skyltar ser vi för hotell och resorts.

Jag bor på Barceló Hotel & Resorts, vilket står i total kontrast mot vad jag sett under resan från Melilla. Lobbyn är enorm, det är högt i tak och pelare överallt. Kring pelarna hänger böljande draperier och för den utmattade finns låga soffor i mjuka färger. Överallt väntar hotellpersonal, redo att bära, stå till tjänst eller svara på frågor. Innan jag visas till mitt rum serveras jag enligt tradition en kopp sött marockanskt te.
Efter en snabb uppfräschning och lite mingel i baren med andra hotellgäster beger jag mig med researrangörens buss till grannhotellet, Iberostar Hotel & Resort, där jag är inbjuden till middag. Temat är Medelhav och middagen består av en stor förrättsbuffé med fisk, hummer, musslor etc. och huvudrätt och efterrätt med två och tre alternativ. Borden är stora, så här får man lov att vara social, men stämningen är lättfull och maten är till belåtenhet så det är bara trevligt.
Efter middagen är jag trött och väl tillbaka på mitt rum kryper jag ned i en stor, mycket skön säng och sover riktigt gott hela natten.
Frukosten avnjuter jag på Barceló. Det är dukat med en stor frukostbuffé, så det finns absolut någonting för alla smaker. Vad jag speciellt tycker om är kockarna som står redo att göra mig en omelett, helt efter mina önskemål.

Så vad gör man nu på ett all inclusive? Först styr jag stegen ner till stranden, som sägs ha gyllene sand och blått vatten, men jag vänder om. Stranden är visserligen lång med små palmer, men sanden gråbrun och stenig samt till och med skräpig på en del platser, och vattnet är mer brunt än blått. Går förbi tennis- och golfbanor, en fin spa-avdelning, kikar in i några olika restauranger som är stängda, stannar ett tag och utforskar utbudet av dagsaktiviteter. Efter ett varv på resorten lägger jag mig vid en av poolerna med en god bok och beställer en jordgubbsdrink från drinklistan, som har en läcker bild med färska bär, krossad is serverat i cocktailglas, men i verkligheten får jag en plastmugg med jordgubbsextrakt och soda. Vid lunchtid äter jag vid poolområdets grillbuffé, som tyvärr mest består av köer.
Efter sett alla faciliteter på Barceló, samt lite sol och bad, ger jag mig iväg på upptäcktsfärd till gårdagens middagshotell Iberostar och det andra grannhotellet Hotel Be Live för att undersöker deras utbud, med inbjudan från grannhotellens marknadschefer. Dessa två hotell har betydligt mer liv och rörelse med poolaktiviteter och lekar. (Skillnaderna mellan de olika hotellen kan ni läsa här intill).
Jag har kvällen innan fått höra att det ligger ett shoppingcenter och en lustbåtshamn á la Puerto Banús-miniatyr i närheten, så jag lämnar hotellen för ett tag och hoppas komma tillbaka med några fina marockanska lyktor. Dock blir det ingen shopping, eller båtspotting. Shoppingcentret påminner visserligen om Málagas Plaza Mayor, men butik efter butik är stängd och när jag till slut hittar en som är öppen säljer de bara krimskrams. Lustbåtshamnen är bara en mindre brygga med för tillfället två båtar.
Tillbaka på mitt hotell återgår jag till solstolen och min bok.

Till kvällen är jag inbjuden till marockansk middag på Hotel Be Live, och detta blir den första, och egentligen den enda under resan. Med marockanska kryddor, traditionella rätter och söta desserter, och maten är riktigt god. Efteråt går jag tillsammans med nya bekanta på en liten barrunda på Be Live, men oavsett om man är i sportbaren, teaterbaren eller loungebaren serveras likadana drinkar som vid poolen tidigare, dock i riktiga glas. Kvällen lider mot sitt slut, och medan mina nya bekanta beger sig iväg till en nattöppen chiringuito utanför hotellområdet, som är den enda baren öppen efter klockan två på natten, beger jag mig tillbaka till Barceló, för en god natts sömn innan nästa dags hemresa.

Hotellen
Dessa tre hotellresorter har en bit kvar för att uppnå 5-stjärnig standard. Idag når de snarare 4-stjärnor. Visserligen har rummen hög kvalitet. Sängarna är stora och sköna, alla rum har balkong, badrummen är stora och rymliga – även i standardrummen. Servicen går inte att klaga på och personalen är trevlig och tillmötesgående. Men det når inte ända fram. Långa köer i restaurangerna, litet urval av viner och okunskap i barerna. Av andra gäster hör jag om ett rum som är ostädat, ett annat rum med trasig spegel samt ett tredje med översvämning.
De tre hotellen som En Sueco besökt är alla all inclusive. Gemensamt för dem tre är stora poolområden, tennisbanor, tillgång till stranden, barnaktiviteter samt dagsutflykter såsom resor till Nador eller Oujedam, ökenäventyr med 4×4-bilar, dykning, spa, etc. Men lite skiljer dem åt.

Barceló Hotel & Resort
Barceló har helt klart det finaste och största poolområdet samt en stor golfbana. Det är det mest Marockoinspirerade hotellet rent inredningsmässigt. Passar dem som söker lugn och ro och vill komma bort från nattöppna barer. Det minst barnvänliga hotellet med hänsyn till få barnaktiviteter, det finns en liten lekplats vid en av poolerna.
Priser: Sju nätter: mellan 540 € – 790 €. • Tre nätter: mellan 312 € – 410 €.

Iberostar Hotels & Resorts och Hotel Be Live
Dessa två hotell är rent arkitekturiskt nästan helt identiska. Rummen skiljer sig dock åt rent inredningsmässigt där Be Live har den allra flottaste inredningen av alla tre hotellen. Dag- och nattaktiviteterna är i stort sett de samma, lek kring polerna för både unga och gamla samt på kvällen olika föreställningar i hotellens teaterbarer. Dock anser jag att Iberostar är lite mer barnvänligt med hänsyn till rumsinredningen.

Iberostar priser: Sju nätter: mellan 520 € – 740 €. • Tre nätter: mellan 315 € – 375 €.
Be Live priser: Sju nätter: mellan 570 € – 790 €. • Tre nätter: mellan 325 € – 410 €.

Av Sara Laine

Dela

Kanske gillar du även

© 2009-2019 En Sueco – Norrbom Marketing.
Designed and developed by yummp.

Sök på En Sueco

Planerat underhållsarbete: Lördagen den 5 augusti 2023 från kl. 08.00 kommer det att göras uppdateringar på ensueco.com. Under tiden som underhållsarbetet utförs kommer sidan att vara otillgänglig och detsamma gäller för En Suecos app. En Sueco ber om överseende med detta.