Barcelona från en bergstopp

Väckarklockan ringer kl. 4.30 på fredags morgonen, men det känns inte så tungt, eftersom vi ska åka på weekend till Barcelona. Med avgång kl. 7.10 från Málagas flygplats är vi framme redan innan kl. 10, så vi kan få ut maximalt av vår vistelse. Väderleksrapporten lovar lite solsken, mycket moln, 16-19 grader, men lyckligtvis inget regn. Chauffören i den svart-gula taxin på Barcelonas flygplats känner väl till vår destination ”Gran Hotel La Florida”, som ligger 500 meter över havet uppe på Tibidabo berget. Det är också en fördel att de är kända, för det finns inga skyltar eller reklam, som visar oss vägen dit vi ska, då vi kör längst de slingrande bergsvägarna. Väl framme vid det femstjärniga hotellet, blir vi välkomnade av en ung man, som tar vårt bagage och visar oss till receptionen. Här checkar vi in på rum 509, ett av hotellets standardrum på 5:e våningen med balkong och utsikt över bergssidan, staden och Medelhavet. Hela tiden stäcker sig ett litet dis över staden, men vi fångas av den storslagna utsikten, och den lugn och ro, som omger oss.

Fältsjukhus och hotell
Hotell La Floridas historia stäcker sig ända till 1924, när det öppnades för första gången. Gamla svart-vita foton av hotellet från den tiden pryder väggarna på alla våningar. Fasaden är bibehållen, men invändigt är allt renoverat, och en ny tillbyggnad med spaanläggning och sviter har byggts. Man har i det hela taget förmått att modernisera och samtidigt bibehålla och respektera hotellets ursprungliga stil, vilket är en hårfin balans. Möblerna och dekorationerna är stilfulla och går i dämpade färger, och även om ägaren idag är en amerikansk stiftelse, är det lyckligtvis ingen överblomstrande ”pluttinutt-inredning”. Av de 70 rummen är det åtta som är inredda som designsviter, skapade av erkända spanska designers. Alla har terrass och jacuzzi.
Hotellet fick under det 20:e århundradet snabbt en stämpel som lyxresort på landet, vart de välbärgade medborgarna vallfärdade för att inandas den friska bergsluften. Under det spanska inbördeskriget (1936-39) fungerade det som fältsjukhus, men efter krigets slut och fram till 1979 var det återigen en populär plats för jetsettare. Under de nästkommande 20 åren var hotellet stängt fram till och med 1999, när man påbörjade det 4 år långa restaureringsarbetet, som skulle föra hotellet tillbaka till stilen under sin storhetstid.

Hemingway, Barca och Penelope Cruz
I den första etappen av hotellets historia besöktes det av prominenta gäster såsom författaren Ernest Hemingway och Hollywood skådespelarna James Stewart, George Sanders och Rock Hudson, det gav också under 50-talet hem åt FC Barcelonas trupp inför de viktiga matcherna. I hotellets andra etapp har kändisar såsom Penélope Cruz, Antonio Banderas, Harrison Ford och Bruce Springsteen ofta bott där. Sedan FC Barcelonas nuvarande tränare Pep Guardiola kom till rodret 2008, återupptog han traditionen och gjorde hotellet till lagets reträtt dygnen före viktiga matcher på Camp Nou. Receptionisten konstaterar också, att det inte är ovanligt, att gäster frågar efter vilket rum Messi föredrar, samt vad spelarna äter till frukost.

Gourmetlunch
Hotellets restaurant L’Orangerie leds av en visionärisk katalansk kock, som har förmått att skapa sig ett namn bl.a. genom att blanda experiment och tradition i sitt kök. Priserna ligger i den övre klassen, varför vi väljer ett luncherbjudande för 35 euro bestående av tre rätter (exkl. IVA och dryck). Menyn byts ut varje vecka, så stamgäst-erna har också någonting att sukta efter.
Vi slår oss ned vid ett av borden på terrasen, som också naturligtvis har den vackraste utsikten. Jag väljer en lite annorlunda risotto till förrätt, tillredd med färsk grön sparris, jordgubb-ar, svamp och parmesan. En lyckad kombination, som inte är så tung som den traditionella risotton har en förmåga att vara. Till huvudrätt får jag kokt lax med couscous och nejlikor, vilket gör sig bra till fisken, som varken är för torr eller för salt. Till dessert dyker jag in i en svampig morotskaka med apelsinskal serverad med röda bär och en kall ostsås. Personalen är artig och uppmärksam från början till slut. Faktiskt är vår servitör Martin från Sverige och han berättar att han studerar i Holland och att han nu gör sex månaders praktik på hotellet. Han är begeistrad över stället, för som han säger, det är läckert och trevligt utan att vara snobbigt.

Härliga Barcelona
Nästa morgon, lördag, bestämmer vi oss för att åka in till centrum med hotellets shuttlebuss som är gratis och kör fram och tillbaka till stan varje dag mellan 10.00 och 20.00. Vi har inte på förhand bokat plats på bussen, men kommer lyckligtvis med i alla fall trots att det bara är åtta platser i minibussen. Efter att ha njutit av den härliga frukostbuffén (med utsikt), är vi så på väg ned för berget till en händelserik dag i den katalanska huvudstaden. Vi startar med turistens mekka, Antoni Gaudís ”La Sagrada Familia”, som vi, på grund av de långa köerna, nöjer oss med att beskåda från utsidan. Ett imponerande och annorlunda arkitektiskt verk, som det hela tiden byggs vidare på, helt i Gaudís anda, som själv spenderade halva sitt liv på katedralen, och som önskade, att den skulle vara flera generationers verk. Vi överväger att ta en av turistbussarna runt i staden, men då det är vackert väder, väljer vi att uppleva den till fots. Det kräver dock bra skor, för innan kvällen skymmer har vi gått 12-15 kilometer. Och det finns mycket att se; små gator och specialbutiker i Born kvarteren, Ramblaen med dess ljusgröna lönnar, liv och bodar, Ciutadellaparken, var stadsborna kopplar av och låter barnen leka fritt, hamnen med dess trevliga båtmiljö och inte minst den härliga strandpromenaden, som tvingar oss till att göra flera stopp för att jämföra barernas och loungernas mojitos. Är inte Barcelona Spaniens härligaste stad? Det tycker vi.

Pricken över i:et
Mätta av läckra tapas, katalansk cava och intryck tar vi en taxi tillbaka till hotellet. Klockan är bara 20, så vi kan gott och väl ta en liten tur till Zen Zone spaanläggningen, som stänger vid 21-tiden. Vi gosar in oss i de två tjocka morgonrockarna och tillhörande tofflor, som är framlagda åt oss i badrummet och tar hissen ner till 1:a våningen. Jag hoppar i det klara vattnet och simmar 2-3 längder i den 37 meter långa poolen, (man ska ju träna lite också), och sjunker sedan ned i den 38 gradiga bubbelpoolen. Poolen, som både är en inomhus- och utomhusbassäng, är gjord i rostfritt stål och sträcker sig som ett L runt en utomhusminibar, var det spelas lugna loungetoner för de cocktailnjutande gästerna. Innan jag gör dem sällskap, besöker jag bastun, var jag överhettad och scharlakansröd i ansiktet tar en avstickare till den iskalla poolen. Jag skulle gott och väl kunna vänja mig vid denna lyx.
Vid midnatt går vi trötta i säng. Vi har dragit ifrån gardinerna, så att vi kan ligga och se ut över den upplysta staden – en fantastisk och drömlik syn – medan vi inväntar sömnen.

Info
Standard dubbelrum från 299 euro per natt inkl. frukost
Alla gäster har fri tillgång till Spa och shuttlebuss.
Se hotellets specialerbjudanden på:
www.hotellaflorida.com
Tel. 93 259 30 00

Av Stine Mynster

Dela

Kanske gillar du även

© 2009-2019 En Sueco – Norrbom Marketing.
Designed and developed by yummp.

Sök på En Sueco

Planerat underhållsarbete: Lördagen den 5 augusti 2023 från kl. 08.00 kommer det att göras uppdateringar på ensueco.com. Under tiden som underhållsarbetet utförs kommer sidan att vara otillgänglig och detsamma gäller för En Suecos app. En Sueco ber om överseende med detta.