På lunch hos Britten Emme

På lunch hos Britten Emme

Dela

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på email

– en känd okänd designer på Costa del Sol

Britten står i dörren och möter mig när jag kommer körandes efter en skakig biltur från Fuengirola till Monda, kombinationen ny bil och okända vägar har aldrig varit min favorit. Men vänligheten och värmen som Britten utstrålar får mig snart att glömma bilresan och får nyfikenheten i mig att växa.

När jag inför besöket försökt förbereda mig genom att söka information om henne på internet och hört mig för hos människor omkring mig, så har jag förvånats över hur lite information jag fått fram. De flesta jag talat med känner till henne, att hon är designer och bor i Monda, men ingenting mer, och på internet, en träff – Britten Emme bor i Monda. Aldrig har jag varit så oförberedd.

Med ett leende bjuder Britten in mig, och efter en rundtur i huset, välkomnar hon mig ut på terrassen där hon dukat för lunch under olivträdet med en underbar utsikt över Mondas lundar. Medan hon gör i ordning det sista inför lunchen, som jag inte på något vis får hjälpa till med, tittar jag igenom några av hennes fotoalbum fyllda med bilder från modevisningar och andra tillställningar var hennes kläder burits. Vackra modeller i alla åldrar, i förtjusande och stilrena enfärgade kreationer, andra färgglada och gnistrande, och helt annorlunda.

Britten och designen
Britten är glad över att ha börjat sitt designerliv före dagens datoriserade värld, att hon genom åren fått arbeta med riktiga tyger, riktiga människor och modeller, att hon suttit med ritblock och vid klippbordet. Hon låter sig inte styras av trender och modesvängningar, det har hon aldrig varit intresserad av i sitt arbete. Hon designar för att framhäva det kvinnliga, lyfta fram personligheten och skapa en vacker siluett. Hon har öga för, och vill alltid föra fram en persons fördelar. Har någon en smal midja så framhäver hon den, om en annan önskar dölja en putande mage så trollar hon bort den. Har en tredje sluttande axlar, syr hon in vaddar, men inte för att få bredda, utan för att lyfta, för siluetten. Och så kryddar hon gärna med extra accessoarer.

Men Britten gör inga ändringar av färdiga plagg, hon skapar från början. Hon säger att som designer är det idéerna, fantasin och känslan för material som är viktigt. Hon har till och med nekat att göra ändringar åt prinsessan Kristine (som bodde med sin make Prins Carl Bernadotte i Benalmádena, en av grundarna till Spansk-Nordiska sällskapet, AHN), som senare blev hennes bästa kund.

Nej, hon lägger inte upp eller syr in, hon skapar och jobbar hela tiden med kundens personlighet. Det börjar med ett möte, då hon och kunden har provkalas i hennes ateljé så att hon får en bild av vad kunden vill ha, hon fäster stor vikt vid ögonen – ler de så är det bra, annars provar de någonting annat. ”Blicken avslöjar direkt om kunden trivs i plagget eller inte”, säger hon.

Hennes kreationer börjar med en abstrakt produkt, som får växa fram i processen genom provningar, från tyg till färdigt plagg. Hon säger själv att hon är en bohem och att gå in i en tygaffär är för henne som en godisbutik, och sedan går hon hem med det hon köpt och skapar. Sin inspiration hämtar hon från livet och omgivningen. En annan av hennes kunder genom tiderna är artisten Eva Rydberg, som trots idéer om vad hon ville ha, gav Britten fria händer och sa till henne ”Det blir aldrig som man tror, det blir bättre!”.
Britten och livets bollar

Britten är, och har aldrig varit, en kvinna som planerar vart hon vill i livet. Att hon hamnat där hon är beror på ”bollarna hon fångat i livet”.

En av bollarna fångades för 20 år sedan när hon flyttade till Spanien efter en separation, först till Marbella och sedan till Monda, och till det kan adderas några år på Gran Canaria under 70-talet. I början kände hon sig identitetslös i Marbella. Men tack vare sitt starka självförtroende växte hennes identitet fram ur hennes jobb – sin design och sina visningar. Idag är hon förnöjsam med sitt liv och vill ingen annanstans. Hon är klacksparkstypen och tar dagen som den kommer, hon vet aldrig vilka bollar som kastas till henne. Hon trivs med att sitta under olivträdet med en bok, men blir oftast uppslukad av utsikten så någon läsning blir det mycket sällan. De kvällar de har fester på Castillo de Monda kan hon höra musiken och då sitter hon gärna på sin balkong och njuter med ett glas cava.

Att hon inte är särskilt disciplinerad och planerande, och tycker om att improvisera lyser även igenom på hennes visningar då hon i sista sekund kan göra ändringar, t.ex. sätta en kortare kjol ovanpå en längre för att få en ny effekt – det är hennes identitet, anspråkslös och livlig.

Brittens fångade designbollar genom åren

  • 1950-tal: Designer på regnkappsfabrik i Sverige. Som 20-åring reste hon till London och hon såg sina regnkappor i skyltfönstren på Harrods.
  • 1960-tal: Arbetade som freelance för olika konfektionärer. Startade eget i Ronneby med Agnetha Fältskog som kund, senare med alla ABBA-medlemmarna som kunder. Andra kunder var bl.a. Svenne & Lotta, Eva Rydberg, Lill-Babs, Siw Malmkvist, Mona Seilitz m.fl.
  • 1970-tal: Modevisningar runt om i Sverige.
  • 1980-tal: Modevisningar för SWEA i New York, Los Angeles, San Diego.
  • 1990-tal: Modevisningar för SWEA i Marbella, Madrid, Mallorca.
  • 2000-tal: Modevisningar i egen regi i Spanien på golfklubbar och restauranger.
  • 2010-tal: Headhuntad av Marbella Design Academy, hjälper till vid skolans fashion design lektioner.
Av Sara Laine

Dela

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på pinterest
Dela på email

Kanske gillar du även

SUECO

PLUS+

SPARa 20%

00
Dagar
00
Timer
00
Minuter
00
Sekunder

Spara 20% på ditt första år med SuecoPlus+

Använd koden:

plus2021

Sök på En Sueco